بلاگ

آیا رابطه جنسی تاثیری در روند تمرینات ورزشی دارد ؟

تاثیر رابطه جنسی در بدنسازی

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌ اید که آیا ممکن است رابطه جنسی و یا خود ارضایی بر روی توانایی و عملکردتان در باشگاه و تمرینات بدنسازی و مخصوصا روند عضله‌ سازی تاثیری داشته باشد ؟ این سوال برای بسیاری از افراد پیش می آید که آیا رابطه جنسی در تمرینات ورزشی و روند پیشرفتشان تاثیر مثبت دارد یا خیر! بدون تردید بین رابطه جنسی و عضله‌ سازی ارتباطی وجود دارد ، اما باید بدانیم این ارتباط دقیقا چگونه است.

تاثیر رابطه جنسی در بدنسازی و عضله سازی

فعالیت و عادات جنسی سالم و مناسب می‌ تواند سلامت روانی و عملکرد فیزیکی و کیفیت زندگی را تقویت کند ، اما عادت جنسی ناسالم می‌ تواند سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و سطح هورمون‌ های آنابولیک و آندروژنیک را که در رشد عضلات دخیل هستند کاهش دهد. یکی از جنبه‌ های مهم ارتباط بین عضله‌‌ سازی و فعالیت‌ های جنسی ، وضعیت زینک یا همان روی در بدن است. هر زمانی که یک مرد به ارگاسم می‌ رسد ، مقداری روی در مایع منی رها می‌ شود. روی یک ماده مغذی بسیار مهمی است که برای رشد اسپرم مورد نیاز بوده و هر وقت مقدار نرمال آن افت کند ، پیامدهایی خواهد داشت.

ضمنا روی نقش مهم و کلیدی در رشد عضلات دارد ، زیرا ارتباط تنگاتنگی با سطح کلی تستسترون دارد. اگر میزان روی در بدن پایین باشد ، احتمال کاهش میل جنسی وجود داشته و اتفاق دیگری که می‌ افتد این است که ساختن عضلات بدون چربی با مشکل روبرو خواهد شد. بنابراین ، به این دلیل که به واسطه‌ ارگاسم مقادیری از روی از دست می‌ رود ، اگر فعالیت‌ های جنسی مکرر داشته باشید اما روی از دست رفته را با تغذیه‌ مناسب جایگزین نکنید ، احتمال مواجه شدن با کمبود روی بسیار زیاد خواهد بود.

برای پیشگیری از بروز چنین حالتی و اطمینان از اینکه هم میل جنسی تان را در سطحی مطلوب حفظ کنید و هم در روند پیشرفتتان در عضله‌ سازی مشکلی ایجاد نشود ، باید تغذیه‌ شما سرشار از منابع روی مانند صدف و سخت پوستان دریایی ، آرد مغز گندم ، جگر ، بادام هندی ، هسته‌ میوه‌ کاج و گردو باشد.

برخی از رایج ترین منابع غذایی که تاثیر به سزایی در بهبود رابطه جنسی و نهایتا عملکرد شما در حین تمرین دارد عبارتند از :

  • گردو ( گردو کیفیت اسپرم را بهبود می بخشد )
  • توت فرنگی و تمشک ( دانه این میوه حاوی روی بوده که برای بهبود رابطه جنسی هم برای آقایان و هم بانوان ضروری است )
  • آووکادو ( فولیک اسید و ویتامین b6 برای بهبود کیفیت رابطه جنسی بسیار اهمیت دارند. فولیک اسید انرژی مورد نیاز بدن را تامین کرده ، در حالی که ویتامین b6 هورمون ها را تثبیت می کند )
  • هندوانه ( مصرف هندوانه منجر به افزایش میل جنسی می گردد )
  • بادام ( بادام حاوی آرژنین است که گردش خون را بهبود می بخشد و رگ های خونی را شل می کند. این اسید آمینه موجود در بادام به شما کمک می کند تا نعوظ را حفظ کنید )
  • شکلات ( شکلات تلخ باعث آزادسازی سروتونین و اندورفین شده که هر دوی آن ها به بهبود خلق و خو کمک می کنند )

در این قسمت قصد داریم برخی از تاثیرات مثبت و منفی رابطه جنسی در تمرینات ورزشی و عضله سازی را برایتان توضیح دهیم.

تاثیرات مثبت رابطه جنسی در تمرینات ورزشی و عضله سازی :

  1. سطح تستسترون : رابطه جنسی تاثیر مثبتی در بدنسازی دارد ، زیرا منجر به افزایش تولید تستسترون می گردد. تستسترون یک هورمون مردانه است که باعث بهبود ویژگی های اولیه مردانه همچون پهن شدن شانه ها ، کلفت شدن صدا و همچنین عضله سازی دارد. از آنجایی که تستسترون یک عامل اصلی رشد و بهبود عضلات است ، افزایش سطح آن کمک شایانی به روند عضله سازی می کند. مطالعات همچنین نشان داده است که وقتی سطح تستسترون در بدن افزایش می یابد ، تاثیر مثبتی بر میزان میل جنسی دارد.
  2. رابطه جنسی و میزان روی : هرچه علاقه بیشتری به رابطه جنسی داشته باشید ، میل جنسی شما افزایش یافته و زمانی که ارگاسم را تجربه می کنید به مقدار قابل توجهی زینک ( ماده معدنی ضروری مورد نیاز بدن برای تولید تستسترون ) آزاد می شود.
  3. کاهش چربی : رابطه جنسی همانند تمرینات کاردیو حائز اهمیت است. اگر رابطه جنسی به درستی انجام شود مقدار کالری زیادی می سوزاند. این بدین معناست که عضلات تناسلی به کار افتاده ، با اکسیژن و مواد مغذی اشباع شده و در نهایت منجر به سوخت و ساز چربی های اطراف شکم می گردند.
  4. آزادسازی استرس : استرس تاثیر منفی در روند عضله سازی دارد. هنگامی که به شدت تحت تاثیر استرس قرار دارید ، جریان کورتیزول در رگ های خونی افزایش یافته و این موضوع تاثیر منفی در روند عضله سازی دارد. رابطه جنسی بیشترین تاثیر را در آزادسازی استرس دارد.

تاثیرات مثبت رابطه جنسی در تمرینات ورزشی

تاثیرات منفی رابطه جنسی در تمرینات ورزشی و عضله سازی :

  1. کاهش تستسترون مضر است : کاهش تستسترون اغلب منجر به کاهش رشد عضلات و در نهایت تمایلات جنسی خواهد شد. اگر مقدار روی از دست رفته در حین تمرین و رابطه جنسی را تامین نکنید ، میزان تستسترون کاهش می یابد. به منظور ایجاد تعادل در میل جنسی و عضله سازی ، سعی کنید از رژيم غذایی غنی از روی استفاده نمایید.
  2. رابطه جنسی قبل از تمرین : اگر قبل از شروع جلسات تمرینی رابطه جنسی داشته باشید ، ممکن است توانایی شما در به کارگیری حداکثر تواناییتان و افزایش سرعت پیشرفت تمرینی کاهش یابد.
  3. رابطه جنسی بعد از تمرین : اگرچه تاثیر رابطه جنسی در تمرینات ورزشی قابل انکار نیست ، اما داشتن رابطه جنسی بلافاصله بعد از اتمام تمرین ایده جالبی نمی باشد! زیرا بدن شما به شدت خسته شده و نیاز به استراحت دارد.
  4. روی از دست رفته : روی یکی از مواد مغذی مهم برای رشد و نگهداری بافت عضلانی است. بعد از هر ارگاسم بدن مقدار قابل توجهی از روی را از دست می دهد ، از این رو جایگزین کردن این مقدار از دست رفته بسیار حائز اهمیت است.

تاثیر رابطه جنسی بر میزان قدرت

ارتباط دیگری که در این مورد مطرح است ، مربوط به سطح قدرت بدنی شماست. اگر تجربه‌ اش را داشته باشید می‌ دانید که بعد از فعالیت جنسی ، احساس ریلکس بودن داشته و اغلب مایلید بخوابید. در این مرحله مقدار زیادی اکسی توسین در بدن ایجاد شده که عامل ریلکس بودن شما شده و ممکن است نسبت به زمان قبل از برقراری رابطه جنسی ، احساس ضعیف‌ بودن بکنید.

این حالت آرامش و ضعف چندان طول نمی‌ کشد و به زودی بدنتان به سطح نرمال هورمونی‌ خود باز خواهد گشت. اما نکته‌ قابل توجه در مورد رابطه جنسی در تمرینات ورزشی این است که انجام تمرینات بدنسازی و ورزشی ، بلافاصله بعد از فعالیت جنسی شیوه‌ مناسبی نیست. پس سعی کنید حداقل ۳ الی ۴ ساعت فاصله بگذارید تا هورمون‌ های بدنتان فرصت کافی برای برگشتن به سطح همیشگی را داشته باشند و خودتان هم بتوانید انرژی و قدرت طبیعی را مجددا به دست بیاورید.

تاثیر فعالیت جنسی بر سطح کلی تستسترون

ارتباط دیگری که این میان مطرح است تاثیر کلی فعالیت‌ های جنسی مکرر بر سطح تستسترون و میزان میل جنسی است. برای بیشتر مردان این گونه است که هر چه بیشتر فعالیت‌ های جنسی داشته باشند ، میل جنسی‌ شان هم بیشتر خواهد شد و اگر به هر دلیلی وقفه‌ طولانی مدتی رخ دهد ، ابتدا میل جنسی‌ شان افزایش خواهد یافت اما به مرور اگر فعالیت‌ های جنسی مطلوب و با کیفیت انجام نشود میل جنسی‌ شان افت خواهد کرد.

مطالعات انجام شده در مورد رابطه جنسی در تمرینات ورزشی نشان داده که وقتی سطح تستسترون در بدن بالا می‌ رود ، تاثیر مثبتی بر روی میزان میل جنسی دارد. بنابراین وقتی سطح این هورمون بالاتر است ، طی یک چرخه‌ طبیعی تمایل به فعالیت‌ های جنسی و رفتارهای جنسی هم بیشتر خواهد بود.

رابطه جنسی و سطح تمرکز

تاثیر دیگر رابطه جنسی در تمرینات ورزشی مربوط به سطح تمرکز می شود. حفظ تمرکز چه در باشگاه و چه در محیط های بیرون از آن ، برای دستیابی به نتیجه مطلوب بسیار اهمیت دارد. اگر عادت به برقراری روابط جنسی مکرر در شما شدید باشد ، ممکن است این فعالیت‌ ها را به حضور منظم در جلسات تمرینی الویت دهید که طبیعتا تاثیر منفی در نتایج خواهد گذاشت.

البته این اتفاق به ندرت پیش می‌ آید و بیشتر افراد در ایجاد تعادل بین این دو جنبه در زندگی‌ شان مشکلی ندارند ، اما اگر شما احساس می‌ کنید نیاز به تعدیل عادت های موجود در زندگی خود دارید پس حتما این موضوع را بررسی کنید و آن را جدی بگیرید ، زیرا یکی از مهم ترین جنبه های رابطه جنسی در تمرینات ورزشی محسوب می شود. از سوی دیگر هم اگر تمرینات منظم و مناسبی داشته باشید ، طبیعتا فیزیک بهتر و جذاب‌ تری در نگاه جنس مخالف خواهید داشت و این تاثیر مثبتی بر روی روابط جنسی شما می‌ گذارد.

رابطه جنسی در بدنسازی

رابطه جنسی و عملکرد سیستم ایمنی

تحقیقات اخیر نشان داده است که نوسانات هورمونی که بعد از انزال روی می‌ دهند به افزایش آدرنالین ، پرولاکتین و سلول‌ های کشنده‌ طبیعی ( لنفوسیت‌ هایی در سیستم ایمنی ) کمک می‌ کنند. طبق گفته Yvonne K. Fulbright ، متخصص حرفه ای سلامت جنسی : ” افرادی که از لحاظ رابطه جنسی فعال هستند ، کمتر دچار بیماری می شوند. ”

افرادی که رابطه جنسی زیادی دارند ، بدنی مقاوم تر در مقابل انواع میکروب ها ، ویروس ها و دیگر بیماری ها دارند. محققان دانشگاه ویلکز در پنسیلوانیا دریافتند دانشجویانی که هفته یک الی دو بار رابطه جنسی دارند ، از سطح بالای پادتن ها برخوردارند. با این وجود باید سعی کنید غذای سالم بخورید ، فعال باشید ، خواب کافی داشته باشید و تمام واکسن های خود را به موقع انجام دهید تا سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود.

رابطه جنسی در تمرینات ورزشی ، دوپامین ، آدرنالین و تحریک جنسی

فعالیت جنسی ، ترشح دوپامین را تسهیل می‌ کند. دوپامین یک فرارسان عصبی و مونوآمین است که در تولید و ترشح اپی‌نفرین ( آدرنالین ) نقش دارد. افزایش ضربان قلب که همراه با برانگیختگی جنسی است ، یک عملکرد از تاثیر دوپامین بر ترشح آدرنالین است. بر اساس آخرین تحقیقات علمی که در مورد رفتارهای جنسی و رابطه آن با عملکرد فیزیولوژیکی انجام شده ، نتایج زیر بدست آمده است :

  1. اگر سطح انسولین خون بالا برود ، میزان تستسترون به کمترین سطح خود خواهد رسید و به همین علت وعده‌ غذایی قبل از تمرین باید حاوی لیپید و پروتئین باشد. زیرا هر دوی این‌ ها تاثیر قطعی بر سطح انسولین دارند.
  2. تحقیقات انجام شده در مورد رابطه جنسی در تمرینات ورزشی نشان می دهد که سطح تستسترون در واکنش به تحریکات جنسی بالا رفته و بنابراین یک ورزشکار می‌ تواند با قرار گرفتن در شرایط تحریک جنسی قبل از تمرین ، از اتفاق هورمونی که در بدنش روی می‌ دهد برای تمرینات خود بهره ببرد.
  3. بعد از تمرین باید یک نوشیدنی پروتئینی با روغن کتان یا روغن زیتون مصرف شود. لیپید می‌ تواند نفوذ غیر فعال هورمون‌ های جنسی از غشای سلولی را تسهیل دهد.
  4. ورزشکار یک ساعت بعد از تمرین باید انزال داشته باشد. این اتفاق باعث افزایش میزان سلول‌ های کشنده‌ طبیعی شده و بنابراین عملکرد سیستم ایمنی تقویت شده و قابلیت ریکاوری بدن هم افزایش خواهد یافت. افزایش سلول‌ های کشنده‌ طبیعی از پدیده‌ تمرین زدگی پیشگیری خواهد کرد.

می‌ توانید به منظور افزایش سطح تستسترون در یک روز مشخص ، انزال را حتی به مدت هفت روز به تاخیر بیاندازید. به عنوان مثال با برنامه‌ ای از قبل تعیین شده برای روز مسابقه می توانید تاثیر به سزای رابطه جنسی در تمرینات ورزشی را مشاهده کنید. طبق این برنامه انزال باید در روز هفتم و بعد از تمرین یا رقابت روی بدهد. بنابراین از واکنش منفی ناشی از سرکوب هورمون لوتئینه کننده جلوگیری خواهد شد.

نوسانات طبیعی تستسترون را می‌ توان با تمرینات درست و تغذیه‌ مناسب کنترل و تعدیل کرد. اگر تمرین یا تغذیه مناسب نباشد و سطح انسولین و استروژن بالا برود ، هورمون رشد و فاکتور رشد شبه انسولین ( IGF-1 ) تاثیر معکوس گذاشته و رشد عضلات متوقف خواهد شد.

تاثیر خود ارضایی بر بدنسازی و رشد عضلات

در این مقاله سعی کردیم درباره رابطه جنسی در تمرینات ورزشی و نتایج مفید آن برای ورزشکار مطالبی را برایتان شرح دهیم. اما آیا خود ارضایی نیز چنین نتایجی دارد ؟! در این خصوص نظریات متفاوتی وجود دارد. برخی محققان معتقدند عدم افراط در این مورد هیچ آسیبی به شما و عملکردتان در حین تمرینات وارد نمی کند و تاثیر منفی بر رشد عضلات ندارد.

برخی دیگر از محققان نیز حتی کمترین خود ارضایی را مضر می‌ دانند و معتقدند این موضوع موجب تغییرات رفتاری مانند کاهش انگیزه ، کاهش تمرکز ، افت انرژی و … خواهد شد.  البته ارضا شدن روی هر کسی تاثیر متفاوتی دارد و مهم است که بفهمید روی شما و عملکرد ورزشی‌ تان چه اثری دارد. برخی از افراد بعد از آن احساس خستگی شدید دارند در حالی که عده‌ ای دیگر احساس انرژی شدی می‌ کنند و این تاثیرات هم می‌ تواند بسته به ویژگی‌ های فردی متفاوت باشد.

پژوهش‌ های علمی زیادی نشان داده که خود ارضایی‌ مکرر یا عادت به پورنوگرافی ( تجسم و نمایش بی‌ پرده از رفتار جنسی با هدف هیجان ، تحریک یا ارضای جنسی است که در قالب‌ های مختلف از جمله کتاب ، عکس ، مجسمه ، متن ، نقاشی ، فیلم ، بازی و مجله ارائه می‌ شود ) می‌ تواند منجر به ایجاد تغییرات منفی و قابل توجهی در عملکرد مغز شده و انگیزه ، تمرکز و خلق و خو را دچار تحولات منفی و مخرب کند.

تاثیر خود ارضایی بر سطح تستسترون

بعضی از محققان عقیده دارند خود ارضایی موجب افت تستسترون می شود. دانشمندان دریافته‌ اند که بلافاصله بعد از ارگاسم ، تستسترون کمی پایین‌ تر از سطح نرمال می‌ آید و میزان این هورمون یک هفته بعد از آخرین ارگاسم ، به بیشترین حد خود می‌ رسد. بعضی از بوکسورها پیش از مسابقه ، از هر نوع فعالیت جنسی پرهیز می‌ کنند. ضمنا توجه داشته باشید که نه تنها خود ارضایی موجب نوسانات سطح تستسترون می‌ شود ، بلکه کمبود خواب ، مصرف ناکافی سبزیجات و میوه‌ ها و حتی استرس می‌ تواند افت‌ قابل توجه‌ تری در سطح تستسترون ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا

همین الان برنامه خودت رو دریافت کن!

سرزمین والیبال، پس از سال‌ها تجربه درخشان در زمینه ارائه خدمات ورزشی، با افتخار نام و برند خود را به آرا فیت تغییر داد.